Kasvata yleisöä Facebookissa, 5 tehokasta ja helppoa tapaa!

Todella moni Facebook sivua ylläpitävä taho tietää tunteen, kun julkaistaan uutta kuvaa, videota tai linkkiä – päivität sivua minuutin parin välein odottaaksesi uusia tykkäyksiä, jakoja tai kommentteja. Usein kuitenkin huomaat pettyneesi. Miksi se jakamasi hauska kuva tai ajankohtainen artikkeli ei saanut arvoistansa huomiota?

Vastaus lepää yleisön määrässä, kirjaimellisesti. Haluat nostaa Facebook sivusi julkaisun saavutettavuutta, jotta se päätyisi sellaistenkin ihmisten seinälle, ketkä eivät vielä edes välttämättä seuraa sivuasi. Yleisömäärän nostaminen on tehokkain tapa kasvattaa faneja ja täten saada uusia ihmisiä sitoutettua Facebook sivuusi.

Jokainen hiemankin kokenut ylläpitäjä tiedostaa, että yleisön kasvattaminen vaatii isoa työpanosta. Tämä artikkeli on tehty sinua varten, jolla on kiinnostusta kasvattaa Facebook sivusi yleisömäärää. Käydään tässä artikkelissa lyhyesti ja ytimekkäästi läpi 5 asiaa, jotka allekirjoittanut on todennut tehokkaaksi.

1. Ajoitus on tärkeä, tiedä milloin kannattaa julkaista

Julkaisetko sivullasi tällä hetkellä silloin tällöin kuvia, videoita tai linkkejä? Vaikkakin se on parempi kuin jättää kokonaan julkaisematta – et kuitenkaan sillä saavuta kauheasti. Ajoitus ratkaisee! Tiedosta minkä tyyppisistä ihmisistä nykyinen yleisö ja kohderyhmä koostuu.

Tämän päivän arjessa optimaalisimmat julkaisuajankohdat päivän aikana ovat:

Aamulla 07-08: voit toivottaa töihin menevälle fanillesi hyvää huomenta vaikkapa positiivisen kuvan merkeissä. Ihmiset tuijottavat sosiaalista mediaa työmatkoillansa paljon.

Alkuilta 18-20: suurin osa faneistasi on jo kotiutunut töistä ja pääsee hetkeksi rentoutumaan. Tämä on hyvä hetki näkyä fanisi feedissä.

Myöhäisilta 22-00: aika moni ihminen surffailee somessa ennen nukkumaan menoa, ehkäpä sinäkin? Loistava paikka laittaa illan kevennys.

Mikä parasta? Sinun ei tarvitse aina itse päivystää edellämainittuina aikoina julkaisua vaan voit edelläkävijä ja ajastaa esimerkiksi viikon julkaisut etukäteen hyväksi käyttäen ilmaisia sovelluksia kuten: BufferApp tai Hootsuite

2. Rohkaise fanejasi osallistumaan

Tiesitkö, kun Facebookissa tykkäät, jaat tai kommentoit jotain – aikajanallesi muodustuu tavallaan tästä oma julkaisu. Eli käytännössä kun saat fanisi osallistumaan julkaisuusi joko kommentoimalla, jakamalla tai tykkäämällä tästä – laajennat heti potentiaalista yleisöäsi, sillä kommentoineen fanin kaverit näkevät tämän toimen ja saattavat myös kiinnostua asiasta.

  • Rohkaise siis fanejasi kysymällä heidän mielipidettä asioista
  • Kannusta heitä mainitsemaan kavereita julkaisuissa
  • Pyydä heitä osallistumaan kommentilla tai lähettämään kuva

Keskustelun herättäminen ja kommentointi antaa myös personaalisemman kuvan Facebook sivustasi ja yrityksestä. Fanit huomaavat, että siellä on todella ihminen kaikkien niiden julkaisujen takana eikä kaikki ole ajastettua ja automatisoitua.

3. Ole visuaalinen ja erotu joukosta

Selatessa omaa Facebook feediä huomaat varmasti ajoittain pysähtyväsi katsomaan jotain hauskaa tai erilaista kuvaa, eikös? Mieti siis miltä oman Facebook sivusi julkaisut näyttävät siinä valtavirrassa ja ihmisten feedeissä, erottuvatko ne joukosta?

Tarkoituksena olisi saada herätettyä selaajan huomio ja pysäyttää tämän silmä juuri sinun julkaisuusi. Tähän sopivana keinona voidaan käyttää erikoista kuvaa. Se voi olla hauska, epätavallinen, koskettava, vaikuttava tai vaikkapa naurettava. Kuvan ei tarvitse aina liittyä yritykseesi, tämän tuotteisiin tai palveluihin. Kuva voi yksinkertaisesti olla jotain aivan muuta.

4. Älä ole ennalta-arvattava

Mikäli haluat yllättää fanejasi ja rohkaista heitä heittäytymään mukaan hulluihinkin tempaisuihin – sinun on itse astuttava ulos sieltä turvallisesta comfort-zonesta, josta ne päivittäiset ideat ja toteutukset kumpuavat. Mikäli et ylläpitäjänä uskalla heittäytyä ja tehdä jotain uutta – ovat päivittäiset julkaisusi aikalailla ennalta-arvattavissa ja täten valuvat kohti tylsän statusta.

Facebookkia käyttävät ihmiset näkevät päivän aikana vaikka mitä ihmeellistä ja kummaa omissa feedeissä. Jos sinä onnistut yllättämään oman yleisön positiivisella tavalla – usein kiitoksena on varmasti tykkäys, kommentti tai jako.

5. Käyttäjäystävälliset sivuasetukset

Edellä mainitut asiat ovat todella turhia lähteä toteuttamaan mikäli sivusi asetukset ovat ns. ei-niin-käyttäjäystävälliset. Eli mikäli haluat herättää keskustelua, kasvattaa yleisöä olisi sinun syytä tarkistaa myös Facebook sivusi asetukset.

  • Tarkista saako fanisi merkitä kavereitaan sivusi julkaisuihin?
  • Voivatko fanit julkaista jotain sivusi seinälle?

Share This :

2 Responses

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *