Tämä artikkeli on suunnattu enemmänkin ihmisille jotka jo omistavat sivuston ja haluavat kenties universaalin kannanoton sivustosta. Puhutaan siis yrityksistä, joille kotisivut on tärkeä rooli markkinoinnin ja myynnin osalta. Artikkelin luettuasi kannattaa hieman miettiä asioita ja tutkiskella nykytilannetta. Mieti voisitko itse vaikuttaa asioihin ja tehdä muutoksia. Artikkelista voi myös olla hyötyä allekirjoittaneen kollegoille; ihmisille ketkä työstävät sivustoja työkseen asiakkaille päivästä toiseen.

Asiat on listattu satunnaisessa järjestyksessä ja niitä kirjoittaessa mietin asioita, mitkä häiritsevät minua eniten erilaisia sivustoja selatessa. Asioita, johin itse kiinnitän huomiota tänä päivänä todella paljon sivuja tehdessäni asiakkaille.

1. Älä tee sivustoa itsellesi – tee se asiakkaille

Sivustoa suunnitellessa tai toimeksiantoa tilatessa tulisi muistaa, jotta yrityksen sivustosta ei tehdä sinun näköistä vaan yrityksen näköinen sivusto. On aloitettava ajattelemaan asiakkaan näkökulmaa, sitä mitä haluat asiakkaasi miettivän sivustosta. Sivuston ulkoasu kannattaa pitää suhteellisen universaalina eikä liikaa mielipiteitä jakavana.

Mieti hieman yrityksen tärkeimpiä kohderyhmiä ja asioita, joista he saattavat olla kiinnostuneita. Asetu asiakkaan näkökulmaan ja mieti mitä tietoa he etsivät sivustolta ja mihin se ensimmäinen klikkaus osuu, entä toinen ja kolmas? Mieti minkä takia asiakas haluaa tulla juuri sinun sivuille ja anna heille se asia mitä ne tulevat hakemaan. Tee se helpoksi.

2. Sisällön asettelu ja muotoilu

Miltein poikkeuksetta tämä kohta on minulle se eniten työtä aiheuttava osio ennen uuden sivuston julkaisua. Todella usein se aloitusnäkymä asiakkaan vanhoilla sivuilla on se, että kaikki sisältö on vähän niiku tuikattu yhteen putkeen copy pastella suoraan jostain muistiosta tai wordista. Joo, kyllä ne yrityksen palvelut ja tuotteet siellä lukee, mutta kuka jaksaa skrollailla ylös – alas sitä tekstimäärää ilman rivinvaihtoja saatika sitten sarakkeita? Ei kukaan.

En voisi itse koskaan suunnitella yhtäkään sivuston ulkoasua tietämättä kuinka paljon ja minkälaista materiaalia sivustolle on tulossa: minkä verran tekstiä ja minkä verran kuvia. Sitten kun kokonaistilanne on tiedossa voidaan alkaa hahmottelemaan hieman tekstin asettelua ja muotoilua ja toki samaan aikaan hieman miettimään kuvien paikkaa.

  • Käytä sarakkeita
  • Käytä näkyvää otsikointia
  • Ei liian pitkiä sivuja, ei liikaa informaatiota yhteen paikkaan
  • Käytä kuvia: kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa
  • Yksinkertainen muotoilu: ei liikaa eri fontteja tai kirjaisinkokoja.

3. Sano EI flashille

Flash introlla koitetaan tehdä upea elämys ja vaikutus sivustolla vierailevalle – koitetaan näyttää kuin cool tämä yritys on. Kaikki edellämainittu kuitenkin saa sivustolle tulevan ihmisen raivon partaalle: ensin hän pelästyy flashin sisältämiä kovia ääniä: sammuu kaiuttimet tai kuullokkeet lentävät päin seinää. Samaan aikaan kävijä koittaa epätoivoisesti etsiä sitä ”ohita intro” kohtaa.

Iso EI flashille tänä päivänä. Se oli sanotaanko ennen älypuhelimia todella hienoa tekniikkaa ja vain harvat, valitut ja paksulompakkoiset saivat sitä omille sivuilleen – Suomessa ei varsinkaan paljoa näkynyt. Tänä päivänä, kun mobiili ja tablet laitteet ovat todella isossa roolissa, jää Flash entistä isompaan varjoon, sillä yleisesti ottaen mobiili ja tablet laitteet eivät tue ko. tekniikkaa ja täten sellaista sisältöä ei voida näyttää näillä laitteilla.

Pahimmassa tapauksessa kun otetaan esim. trendipuhelin iPhone 5 hanskaan ja kirjoitetaan sivuston osoite, jossa aloitusnäkymässä olisi Flashia: lopputulema on se, jotta selain ohjautuu Adobe.comin sivuille, josta voisit ladata flash selainlaajennuksen, mutta et sitä kuitenkaan voi tehdä.

4. Mobiili ja tabletlaitteet – ei toimi

Muutamia vuosia sitten riitti, jotta sivusto toimii IE:ssä sopivasti ja näyttää sille kuin se suunniteltiinkiin. Tänä päivänä kuitenkin asia on toisin, sillä älypuhelimet ja tablet -laitteet yleistyvät todella kovaa vauhtia ja ihmiset tykkäävät elää mobiilisti: etsiä tietoa liikkuessaan laitteilla, jotka ovat sitä varten kehitetty.

On siis todella ikävä kun itse koitat vaikka työmatkalla etsiä lähiravintoloita tai vaikkapa kotimatkalla suoritettavaa lahjaostosta ja tätä varten etsit kauppaa. Menet potentiaalisten yrityksien sivuille älypuhelimella ja huomaat, että et oikeastaan etusivua pitemmälle pääse ilman todellista taidonnäytettä zoomauksen ja näytönraahauksen suhteen.

On siis tärkeä suunnitella kotisivut tänä päivänä täysin skaalautuvasti: tälla tarkoitetaan sivustoa, jonne on määritetty tyylitiedostoihin etukäteen eri selainleveydet. Selainleveyksiä on standardi mobiili pystynäyttöleveys, vaakanäyttöleveys ja samat myös tabletlaitteille. Tyylien ollessa kunnossa kävijän tullessa sivustolle, tunnistaa sivusto kävijän selaimen ja näytön leveyden ja skaalaa sivuston edellä määritettyjen tyylien mukaisesti.

Hyvä tapa testata omaa sivustoa on menemällä yksinkertaisesti omalla älypuhelimella tai tabletilla sivustolle ja kokeilla selailla tätä kauttaaltaan.

5. Sivusto latautuu hitaasti, ei hyvä

Kukaan meistä ei jaksa tänä päivänä odottaa yhtäkään sekuntia ylimääräistä. Tämän päivän hakukoneet kuten Google, Yahoo ja Bing arvostavat myös sivustoja näiden latautumisnopeuden perusteella ja antavat täten korkeimpia pisteitä nopeasti latautuville sivuille ja arvostavat taas hitaat sivut huomattavati alemmaksi.

Otetaan yksinkertainen esimerkki: etsit Googlesta vaikkapa talviviikonlopuksi mökkiä, haluat vuokrata sen perheellesi viikonlopuksi. Klikkailet hakutuloksia ja sitten katsot….katsot…odotat… ja odotat että sivu latautuu. Kuinka kauan jaksat odottaa yhden sivun latautumista tiedostaen sen, jotta voit hetkenä minä tahansa painaa selaimen takaisin ja valita seuraavan hakutuloksen? Vastaus tähän on keskimäärin 4 sekunttia, ei sen pitempään.

Haluat siis, jotta sivustosi latautuisi alle 4 sekunnissa. Miten onnistut siinä?

  • Kokeile sivustosi latautumisnopeutta osoitteessa: tools.pingdom.com
  • Pienennä sivustolla näkyvien kuvien tiedostokokoa, ei välttämättä tarvitse pienentää varsinaista kuvakokoa
  • Jos sivustolla on ulkopuolisista sivuilta tulevaa sisältöä kuten videoita, kuvia, karttoja tms. Varmista näiden latautumisnopeus ja mahdollisesti siirrä ne omalle palvelimelle
  • Latautuuko sivustolla jotain mikä ei näy? Miksi?

6. Typografia ja fontit, liian sekavaa

Ensimmäisessä kohdassa kirjoittelin tuosta sivuston sisällön asettelusta ja muotoilusta. Tämä on kohta liittyy myös tuohon muotoiluun, mutta ajattelin mainita omana kohtana ihan otsikonkin takia. Vältä monien eri fonttien käyttöä – valitse maksimissaan kaksi käytettävää fonttia: otsikoille oma ja leipätekstille oma. Vältä myös fonttikoon vaihtelua leipätekstissä, otsikoissa ja valikossa.

7. Heikko valikko ja navigointi sivulla

Miten varmistat asiakkaittesi sujuvan selaamisen ja surffailun sivulla? Toimivalla valikolla ja navigointia auttavilla elementeillä kuten sisältöön kohdistetuilla linkeillä. Usein kuitenkin silmiin sattuu sivustoja, jossa valikko on sijoitettu huonosti ja vielä puolittain piiloon. Sivustolla vierailevan tulisi hahmottaa ja nähdä sivuston valikko heti sivustolle tultaessa. Tätä ei pitäisi etsiä sekuntiakaan vaan sen on oltava heti esillä. Alasivuille mentäessä valikon tulisi pysyä paikallaan ja kertoa vierailijalle, missä kohtaa sivustoa tämä tällä hetkellä surffailee. Valikossa olisi hyvä käyttää tekstiä kuvien tai ikonien sijasta.

8. Musiikki pauhaa täysillä, ei saa pois päältä?

Automatisoitu taustamusiikki sivustolla on usein todella ärsyttävä. Miksi? Koska ihmiset haluavat päättää milloin ja mitä he kuuntelevat ja mikäli musiikki alkaa soimaan automaattisesti sivustolle tullessa ohitetaan tämä vaihe kokonaan. Yhdeksän ihmistä kymmenestä alkavat musiikin soidessa sammuttamaan kaiuttimia, nostamaan kuullokkeita pois päästä ja heti tämän jälkeen alkavat jo hieman turhautuen etsiä sivustolta painiketta, mistä musiikin saisi pois päältä.

Mikäli kuitenkin haluat luoda vierailevalle taholle musiikkielämyksen sivustolla: tee se niin, jotta kävijä päättää milloin musiikki alkaa soida, milloin se loppuu ja millä volyymilla.

9. Puuttuvat yhteystiedot tai yhteydenottolomake

Useimmat sivustolle tulevat potentiaaliset asiakkaat etsivät tuotteiden sekä palveluiden lisäksi yhteystietojasi. Pidä ne siis selkeästi näkyvillä, mielellään joka sivulla. Sillä jokainen ylimääräinen klikkaus yhteystietoja tavoitellessa lisää poistumisriskiä sivustolta.

Yhteydenottolomake yhteystietojen yhteydessä on myös erittäin tärkeä asia. Miksi? Meitä on moneen lähtöön ja toisille se puhelu sinun suuntaasi voi olla iso askel ja täten huomattavasti pehmeämpi vaihtoehto yhteydenottolomake toimii täydellisesti. Potentiaalinen asiakas voi täyttää lomakkeen juuri silloin kuin hänelle parhaiten sopii. Tätä kautta myös yritys saa tarvittavat yhteystiedot asiakkaasta, mikäli yhteydenottolomake on rakennettu oikein.

Mikäli sinulta puuttuu yhteydenottolomake ja sellaisen haluat niin muista: asiakkaat eivät jaksa täyttää pitkiä, monivalinta ja ruksitettavia lomakkeita. Pysyttäydy yksinkertaisen ja pyydä asiakkalta ne olennaiset tiedot: nimi, puh ja sähköposti.

10. Vanhentunutta tietoa siellä täällä

Olemme joulun kiinni ja vuosi 2008 – kiva sinällänsä, jotta tiedotus on silloin laitettu. Sen ei toki tarvitsis siellä enään viiden vuoden päästä olla. Ja ei, tämä ei ole kovinkaan harvinaislaatuinen näky sivustoja selatessa. Tämä antaa selkeän kuvan siitä, kuinka paljon sinua tai yritystäsi kiinnostaa se miltä sivustosi näyttävät tai mitä ne kertovat asiakkaille.

Sivun ajantasalla pitäminen kertoo taas asiakkaille siitä, jotta haluatte aidosti panostaa sivustoon ja täten siihen julkisivukuvaan, minkä annatte yrityksestä muille. Ajankohtaisia tiedotteita olisi hyvä julkaista, mikäli niihin löytyy aihetta. Myös muiden alasivujen ajankohtaisuus kannattaa tarkistella silloin tällöin.

Hakukoneet arvostavat myös sivustoja, joiden sisältö on dynaamista: eli sisältöä päivitellään, lisätään ja muokataan.

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *