Tuplaa joulumyyntisi näillä vinkeillä

Joulu on ihmeiden aikaa

Näin tavataan sanoa ja eikä syystä. Mikäli myyt verkossa tuotteita niin tiedät, että edessäsi olevat seuraavat viikot ovat mitä luultavimmin kriittisimpiä mitä tulee vuoden tulokseen.

Vuonna 2014 kuluttajat käyttivät ko. sesonkiin rahaa huikeat 602 miljardia dollaria. Joulumyynti on siis aika iso osa vuoden myynnistä, sillä kokonaisluku vuoden myynnille oli vuonna 2014 750 miljardia. Edellä mainittuja lukuja kun katsotaan, ei tarvitse olla kovinkaan pätevä matematiikkanero, jotta voidaan tulkita vuoden joulusesongin olevan todella isossa roolissa.

Eli milloinka tulisi aloittaa valmistelut? Nyt. Miten kannattaa aloittaa? Jatka lukemista niin kerron muutamat vinkit.

1. Koristele, sisusta ja luo tunnelmaa kotisivuillesi

Monet kivijalkamyymälät koristelevat näyteikkunansa sekä myymälän varhain joulukuun alussa tuoden sitä kuuluisaa tunnelmaa. Tämä sama asia pätee myös kotisivuissa. Tämän voi toteuttaa hyvinkin pienellä ponnistelulla ja sen enempää aikaa tuhlaamatta. Vaikutus on isompi kuin luulet.

Muutamia esimerkkejä pienistä muutoksista:

  • Joulutervehdys ajankohtaista osioon kuvan kanssa
  • Päivitä otsakkeen tai sliderin kuva jouluaiheiseen
  • Vaihda sivuston taustakuva teeman mukaisesti

Samaa koristelua voi ja kannattaakin suorittaa myös sosiaalisen median puolelle. Profiili ja kansikuvien päivitykset ovat helppoja toimenpiteitä.

2. Vauhdita myyntiä alennuksilla

Kuluttajien etsiessä lahjaideoita käyttävät he tähän aikaa suhteellisen paljon. Tämä aika käytetään nykyisin hyvin valveutuneiden kuluttajien parissa hintoja vertaillen. Yksi hyvä tapa siis erottua joukosta on siis laittaa pienikin alennettu hinta näkyville. Alennuksen ei tarvitse olla tuntuva – enemmänkin psykologinen tekijä.

Monet odottavat joulualennuksia vasta sesongin jälkeen, voit siis erottua vahvasti joukosta tarjoamalla tuotteita kuumimpana hetkenä alennettuun hintaan.

Kaikkia tuotteita ei tarvitse myydä alennettuun hintaan vaan tähän kannattaa valita tuotteet, joiden itse haluat liikkuvan paremmin.

Alennetuille tuotteille kannattaa luoda oma sivunsa, jotta potentiaaliset asiakkaat löytäisivät ne mahdollisimman helposti ja nopeasti.

3. Lähetä joulutervehdys

Yksi parhaista asiakkaista on asiakas, joka on jo ostanut kertaalleen kaupastasi jotain. Näitä asiakkaita kannattaa palkita ajoittain ja osoittaa aidosti, että olet kiinnostunut tarjoamaan heille yksilöllistä sekä henkilökohtaista palvelua.

Tähän vuoden aikaan sopii mainiosti henkilökohtainen tervehdys vanhoille asiakkaille. Voit tehdä tämän perinteisesti lähettämällä kirjeen postitse tai sitten hieman vähemmällä vaivalla sähköpostitse.

Joulutervehdys on mainio tapa muistuttaa asiakkaitasi siitä, että olet itse aktiivinen ja samalla osoitat aidon kiinnostuksesi asiakkaitasi kohtaan. Tervehdyksen ei tarvitse olla kovinkaan pitkä vaan riittää pieni kerronta vuodesta ja siitä, miten voit palvella vuoden viimeisen kuukauden. Muista myös kiittää asiakkaita ja kiitokseksi sopii varsin hyvin vaikkapa pieni alennuskoodi, jolla asiakas saa konkreettisen lahjan siitä, että on juuri sinun asiakkaasi.

  • Kerro muutamalla lauseella vuodestasi, miten on mennyt.
  • Muistuta kuinka ihanaa ja ihmeellistä aikaa joulu on ja luo lämmin fiilis
  • Kiitä asiakastasi tähän astisesta ja toivota lämpimästi tervetuloa takaisin ostoksille
  • Kiitoksena voit antaa asiakkaallesi alennuskoodin, tuotelahjan tai vaikkapa tilauksen ilman toimituskuluja

4. Aktivoidu sosiaalisessa mediassa

Huolimatta siitä oliko yrityksesi aktiivinen sosiaalisen median osalta tai ei – on tämä vuoden aika syytä käyttää hyödyksi. Ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa joulukuussa huomattavasti enemmän kuin minään muuna kuukautena.

Voit mainostaa Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa tehokkaasti verkkokaupan huippu uutuuksista, joulun alennuksista ja tietenkin toivottaa ihmisille rauhallisia pyhiä.

5. Lahjaideat, suunnittele ja toteuta

Monet ihmiset etsivät lahjaa ennen joulua ystävälleen, puolisolleen, kaverilleen, lapselleen tai sukulaiselle. Monelle tämä on työläs ja hieman stressiä tuottava operaatio, jota voidaan lähinnä verrata nuppineulan etsintään isosta heinäladosta.

Tätä edellä mainittua projektia voidaan helpottaa luomalla esimerkkejä sekä lahjaideoita valmiiksi. Voit miettiä hieman minkä tyyppiset tuotteet esimerkiksi sopivat miehille, mitkä taas naisille. Mitä kenties hieman vanhemmalle tai nuoremmalle ja näin ollen jakaa tuotteita joulunajaksi omiin kategorioihin, jotta lahjan ostajan on helpompi samaistua ja löytää kenties haluttu tuote.

Voit myös hieman tutkia maailmalla meneillä olevia trendejä ja vuoden kuumimpia lahjaideoita ja hyödyntää sieltä saatu tieto. Voit myös opastaa lahjan ostajaa muutamalla lauseella lahjan löytämiseksi.

6. Useampi tuote kerralla

Päivittäistavarakaupoissa nähdään usein erilaisia tuoteyhdistelmiä, jossa on yhdistetty kaksi tai useampia samantapaisia tai toistaan täydentäviä tuotteita ja luotu ns. paketti valmiiksi. Tätä samaa tekniikkaa voit hyödyntää sinäkin ja täten saada isompia tilauksia ja ostoksia aikaiseksi.

Mieti hieman millaisia tuotteita voisi yhdistellä ja tee pakettitarjous, joka kannattaa ostajalle. Yhteishinta voi olla hieman edullisempi kuin tuotteet erikseen ostettuna.

7. Tarjoa ostokset ilman toimituskuluja

Toimituskulut ovat pahasta suoraan sanottuna. Viimeaikainen tutkimus osoittaa, että toimituskulut olivat isoin syy minkä takia asiakas poistua verkkokaupasta maksamatta.

Tarjoamalla toimituskulut veloituksetta sinulla on kauppiaana hyvä mahdollisuus erottua kilpailijoista ja tämä auttaa myös potentiaalisen asiakkaan ostopäätökseen.

Lähes 60% verkkokaupoissa asioivista ihmisistä olivat valmiit lisäämään ostoskorin tuotemäärää saadaakseen etuna ilmaisen toimituksen. Yli 80% verkkokaupoissa asioivista ihmisistä ovat valmiit odottamaan ylimääräiset kaksi päivää saadakseen ilmaisen toimituksen. Melkein 70% vaativat ilmaisen toimituksen suorittaakseen ostoksensa loppuun verkkokaupassa.

8. Yksinkertaista ostoprosessia

Verkkokaupoissa hylätään ostoskorit tänä päivänä suurella todennäköisyydellä, sillä 69% ostajista hylkäävät ostoskorin ensimmäisellä kerralla.

Voit omalta osaltasi pienentää tätä prosenttia yksinkertaistamalla ostoprosessia. Tarkoitan tällä sitä kohtaa, kun asiakkaalla on halutut tuotteet ostoskorissa ja seuraava askel olisi kassalle meno ja ostosten maksaminen sekä tilauksen vahvistus.

Liian usein näen itsekin monivaiheisia sekä monimutkaisia tilauslomakkeita. Yksinkertaisesti tämän päivän kuluttaja ei halua käyttää aikaansa tilaamiseen / maksamiseen yhtään sekuntia ylimääräistä.

  • Pyri minimoimaan asiakkaalta pyydetyt tiedot
  • Tee kassa sivusta yksi-vaiheinen
  • Tarjoa helpot, mutta kuitenkin monipuoliset maksutavat

9. Optimoi puhelinta varten

Mobiilin käyttö kasvoi 28% vuonna 2014. Tänä päivänä siis yli puolet kaikista verkkokaupoissa asioivista tahoista tekevät ostoksensa älypuhelimilla sekä tablet-laitteilla. Menetät siis takuu varmasti asiakkaita mikäli sivustosi ei ole optimoitu näitä käyttäjiä varten.

  • Kokeile omalla puhelimella sivustosi toiminta
  • Löysitkö tuotteen helposti?
  • Miltä tilausprosessi näytti ja tuntui?

10. Sivuston latauduttava nopeasti

Kesken kiireisen joulukuun hitaasti ja takkuilevasti aukeava verkkokauppa on varma tapa karkottaa asiakkaat. Tuoreen tutkimuksen mukaan 40% kävijöistä poistuu mikäli sivuston avaus kestää yli 3 sekuntia ja 79% asiakkaistasi ei palaa mikäli sivustosi latautui hitaasti.

  • Kokeile eri laitteilla kuinka kauan sivustosi latautuu
  • Pyydä ystäviäsi kokeilemaan

Mikäli sivustosi latautuu hitaasti – voidaan se usein korjata yllättävänkin vähällä työllä.

Vuoden 2015 joulumyynnistä on odotettu tulevan ennätyksellisen iso ja täten on nyt tärkeää valmistella asiat niin, että sinäkin saat siitä kaiken hyödyn.

Vielä on aikaa optimoida sivustoja, lähestyä asiakkaita tervehdyksellä ja luoda hyviä kampanjoita.

Share This :

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *