Hakukoneoptimoinnin tarkistuslista sivustolle

Kirjoittaessani tätä juttua oli tämän alunperin mentävä asiakkaalleni konsultaation merkeissä, mutta tarkemmin ajateltuna mietin asiaa ”miksi ei julkaista koko juttua kansan nähtäville” – julkaistaan toki. Tässä nyt siis lista asioista, joita itse tulee aina tarkisteltua sivustoa ennen ja jälkeen optimoinnin. Käytän myös osaa listasta sivustojen analysoinnissa.

1. Yksilölliset otsikoinnit (title tag)

Otsikoinnit ovat yksi hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä tekijöitä. Otsikko kertoo hakukoneroboteille mistä juuri ko. sivustossa on kysymys ja siitä kuinka relevantti otsikko on verrattaen haettuu hakusanaan tai hakusanalausekkeeseen. Useimmille kotisivuilla on sisältösivuja enemmän kuin pelkkä etusivu ja tällöin otsikointi pitäisi olla uniikki jokaisella alasivulla. Asiakkaiden käyttäessä hakukoneita, mikäli haettava hakusana osuu juuri sivustosi otsikkoon – Google ja muut hakukoneet korostavat tätä osaa otsikostasi ja täten tämän klikkaaminen helpottaa potentiaaliselle asiakkaalle – Google kertoo asiakkaalle sivustosi olevan juuri se mitä haet.

Muutama vinkki

  • Hyvän otsikoinnin rakenne tulisi olla näin: ensisijainen hakusana, toissijainen hakuana | Brändin nimi
  • Käytä pilkkuja erottaaksesi avainsanat ja pystypalkkia erottaaksesi yrityksen ja/tai brändin nimi
  • Vältä duplikaatti-otsikointeja
  • Pidä otsikoinnin pituus maksimissaan 66 merkin pituisena, väliliönnit lasketaan merkiksi.

2. Sivun kuvaus (meta description)

Vaikka Meta Description metatietona ei ole niin tärkeä hakukoneille – auttaa se hakijaa ymmärtämään paljon sivustostasi jo parilla lauseella ja täten lisää klikkausprosenttia. Sivun kuvauksen pitäisi olla jokseenkin hakusana -keskittynyttä, mutta tärkeämpää on kuvailla lauseella tai kahdella mitä ko. sivu pitää sisällään ja kirjoitusasu mahdollisimman houkuttelevasti, sillä tämän tämä tieto näkyy hakutuloksissa heti sivun otsikon alapuolella. Myös tässä kuvauksessa hakukoneet korostavat haettuja hakusanoja tai lausekkeita.

Muutama vinkki

  • Kirjoita houkutteleva / mukaansatempaava kuvaus
  • Suositeltu kuvauksen pituus on 150 – 160 merkkiä
  • Vältä duplikaatteja kuvauksia sivustossa
  • Älä käytä erikoismerkkejä kuvauksissa, Google jättää nämä pois

3. Avainsanoihin tähtäävä sisältö

Sivuston sisältö on kaikki kaikessa mitä tulee sivuston hakukoneoptimointiin. Googlen tuoreimman Panda päivityksen myötä on erittäin tärkeää, jotta sivustolla oleva sisältö on ainutlaatuista sekä relevanttia. Mikäli sinulla on useita alasivuja, joissa sisältö on suurimmalta osalta tai jokseenkin samaa sisältöä muiden alasivujen kanssa tai samaa sisältöä löytyy muilta verkkosivuilta – on mahdollista, jotta sivustosi saa rangaistuksen Googlelta ja täten sijoittumisesi hakutuloksissa huononee. Pidetään Google tyytyvisenä ja sisältö ainutlaatuisena ja relevanttina hakusanoihin.

Muutama vinkki

  • Kirjoita sisältöä joka on relevantti hakusanoihin ja hakulausekkeisiin
  • Käytä hakusanalauseketta 3-4 kertaa sisältösi tekstissä
  • Voit käyttää hakusanoista useita versioita sisällössäsi; yksikkömuodot, monikkomuodot ja synonyymit
  • Käytä sisäistä linkittämistä(lue: linkitä omille alasivuille)
  • Luo uutta sisältöä mahdollisimman paljon ja useasti, relevanttia sellaista. Ala kirjoittaa esim. blogia tai uutisoi yrityksesi palveluista ja tuotteista.

4. Sisältötekstin otsikoinnit (h1 ja h2)

Sisältötekstin otsikointi – tunnetaan myös H1 ja H2 otsikointeina. Otsikko on usein ennen leipätekstiä, pääotsikon ollessa H1 ja toisen mahdollisen osion otsikkona voidaan samalla sivulla käyttää H2. Sisältötekstin otsikossa tulisi käyttää relevanttia hakusanaa vain kerran. Ei siis kannata pelkästään boldata, alleviivata ja muutella fonttikokoa otsikoissa. Nämä kannattaa yksilöidä H1 ja H2 tageilla

esim: <h1>Pääotsikko tähän</h1> ja <h2>Alaotsikko tähän</h2>

Muutama vinkki

  • Käytä hakusanaa vain kerran H1 otsikossa
  • Käytä H1 otsikointeja sivuilla jonne haet maksimaalista liikennettä, pääsivut
  • Käytä H2 otsikointeja ns. alaotsikoissa, sivun eri osioita eroteltaessa esim.

5. Sisäinen linkitys ankkuritekstillä

Sisäinen linkitys tarkoittaa linkkiä joka osoittaa samalle sivustolle, toiselle alasivulle tai toiseen osioon sivustolla. Sisäinen linkitys on tärkeää, sillä se korostaa käytettyjä hakusanoja sekä auttaa kävijöitä sekä hakukonerobotteja navigoimaan sivustollasi eri osiosta toiseen osioon(alasivulle). Tämä myös korostaa hakukoneroboteille relevantteja hakusanoja.

Muutama vinkki

  • Sisäisiä linkkejä tehdessäsi samalle sivustolle valitse kunnon ankkuriteksti(sisältäen avainsanoja) esim. ”Tarjoamme myös yrityksille it-konsultointia ja markkinatutkimuksia” . Vältä ”Klikkaa tästä katsoaksesi palvelumme” -tapaisia sisäisiä linkkejä.
  • Eli yläpuolella olevasta esimerkistä varsinainen linkki olisi ”it-konsultoitia ja markkinatutkimuksia” EI siis ”klikkaa tästä”.

6. Kuvien optimointi (alt ja title tag)

Kuvien optimointi on useimmiten asia, joka unohdetaan tai siitä ei edes tiedetä. Kuvien optimointi antaa kuitenkin sivustolle periaatteessa yhden käyntioven lisää, sillä tämän avulla saadaan sivustolle lisää kävijöitä hakukoneiden kuvahaun kautta. Esimerkkinä Googlen kuvahaku – kuvahausta hakutuloksia(kuvia) klikkaamalla itse kuva avautuu isompana ruudulle ja tämän takana sivusto, jossa kuva on – tästä tilanteesta on jo hyvin lyhyt matka klikata kuvan taustalle avautuvaa sivustoa ja lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin.

Muutama vinkki

  • Kuvien tiedostonimet tulisi muuttaa kuvaaviksi, välttää pisteitä, välilyöntejä, alaviivoja ja muita erikoismerkkejä.
  • Vältä erikoismerkkejä ja symboleita kuten %, &, $, €

7. Luo helposti luettavaa sisältöä

Vaikka tämä ei vaikutakkaan suoranaisesti hakutuloksiin ja hakukonelöydettävyyteen, auttaa tämä sivustolla vierailevaa pysymään sivustolla ja lukemaan tietoa palveluista sekä yrityksen tuotteista. Helposti luettavan sisällön tulisi sisältää selkeät otsikoinnit, kappalejaot, tekstin korostukset sekä listauksia varten selkeät luettelomerkit.

  • Tekstikappaleet tulisi erotella selkeästi ja liian pitkiä kappaleita olisi hyvä välttää. Sopivan tekstikappaleen pituus voi vaihdella 3-5 lausetta(pidä lauseet sopivissa mitoissa)
  • Käytä luettelomerkkejä korostaaksesi ja listataksesi asioita
  • Älä korosta liikaa; ei liikaa lihavointia tai alleviivauksia

Share This :

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *